Voorbereidend Onderzoek (M3)

Het gemeenschappelijk onderwerp voor het afstudeeratelier is een Museum voor Hedendaagse Kunst. Een museum dat voortdurend in beweging kan zijn en dat gekenmerkt wordt door een grote diversiteit aan programmaonderdelen, o.a. verschillende typen tentoonstellingsruimten, multipurpose zaal (voordrachten, film en muziek), bibliotheek, (museum)winkel, bar/restaurant (met terras), kantoren voor staf en medewerkers, werkplaatsen en expeditieruimten. Thema’s zijn de culturele en historische betekenis, de sociale relevantie, innovatie, materialen en technieken, etc. Het uiteindelijke product is een gedeeltelijk gemeenschappelijk, maar voornamelijk individueel door onderzoek gedreven architectonisch ontwerp voor bovengenoemd onderwerp. Intuïtieve kwaliteiten zijn voor een architect bepalend, maar evenzo analytische vaardigheden. De magie van de ratio.

Gemeenschappelijk verricht het afstudeeratelier een onderzoek naar de historische ontwikkeling van de museumtypologie tot en met het nabijgelegen verleden waarbij vijf actuele Musea voor Hedendaagse Kunst worden geanalyseerd. Het is een literatuurstudie, waarin naast de architectuurgeschiedenis ook de architectuurtheorie betrokken wordt. Het gemeenschappelijke resultaat zijn essays, ondersteund door analytische tekeningen. Bij de gebouwanalyses worden gebouwdelen worden ontleed door het maken van (technische) tekeningen en modellen.

De volgende vijf musea zijn in het voorbereidend onderzoek geanalyseerd:

  • Museum Folkwang, Essen, Duitsland – David Chipperfield
  • Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Zwitserland – Peter Zumthor
  • Sainsbury Centre for Visual Arts, Norwich, Engeland – Norman Foster
  • Beyeler Foundation Museum, Riehen, Bazel, Zwitserland – Renzo Piano
  • Louvre-Lens, Lens, Frankrijk – Sanaa

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar het Sainsbury Centre for Visual Arts, ontworpen door Norman Foster, gebouwd in 1978. Het Sainsbury Centre for Visual Arts op het terrein van de University of East Anglia te Norwich huisvest naast een expositieruimte voor de vaste Sainsbury kunstcollectie een ruimte voor bijzondere exposities, een kunstacademie, studieruimten en een restaurant. Het gebouw kent een vrije ruimte van 122,4x29x7,3 meter. Deze wordt overspannen door 37 stalen, ruimtelijke vakwerkspaneten. De draagconstructie is geplaatst tussen de buitenbekleiding en een binnenwand / plafond waardoor er een 2,40 meter brede (c.q. hoge) zone gecreëerd wordt binnen de omhullende constructie. Binnen deze zone bevinden zich de mechanische en technische installaties, toiletten, donkere kamers (doka), werkkasten, enzovoorts.

De volgende studies zijn gemaakt:

  • Attitude van de architect
  • Stedelijke en/of landschappelijke situering
  • Programmatische opbouw
  • Morfologie
  • Compositie exterieur/interieur
  • Circulatie
  • Licht
  • Constructieve opzet
  • Installatietechnische opzet
  • Materialisatie
  • Detaillering.

Het voorbereidend onderzoek is afgesloten met een scherp geformuleerde conclusie ten aanzien van het typologisch onderzoek en van de analyse van de diverse hedendaagse musea. Daarbij zijn verschillen en overeenkomsten inzichtelijk gemaakt en is het resultaat in een architectuur theoretisch perspectief geplaatst. Als prelude voor het individuele ontwerp zijn er gezamenlijke ontwerpuitgangspunten opgesteld waaronder een basis voor het een kwalitatief en kwantitatief programma van eisen ten behoeve van het te ontwerpen Museum voor Hedendaagse Kunst.


 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s